Przyjdzie kiedyś ten dzień, wiekopomna chwila, w której jakiś reklamodawca zgłosi się do nas z zapytaniem o umieszczenie artykułu sponsorowanego, napisanie przez nas recenzji lub po prostu za dodanie banera w sidebarze. I co wtedy, co odpowiedzieć, jaką dać cenę?
Zalety treści sponsorowanych
Wysoki popyt – Nie brakuje reklamodawców, którzy szukają miejsc na treści sponsorowanych. W wielu kategoriach treści sponsorowane są łatwiejsze do sprzedania niż banery reklamowe.
Nie musisz szukać – wystarczy dodać swoją stronę do platform pośredniczących (lista na samym dole).
Skuteczne dla reklamodawców – Powodem tak dużego popytu jest to, że treści sponsorowane mogą uzyskać wspaniałe wyniki dla reklamodawców. Linki dofollow mogą pomóc w celach SEO, a tematyczna lokalizacja sponsorowanych treści pomaga w zdobyciu widoczności i zasięgu.
Stałe współprace – Jeśli reklamodawcy będą zadowoleni i będzie im się to opłacać, prawdopodobnie stale będą zlecać treści na Twoim blogu. Jeśli uzyskają słaby “zwrot z inwestycji”, już nie wrócą więcej.
Dużo miejsca na kreatywność – Jeśli dostaniemy temat do napisania z lokowaniem produktu lub recenzję, możemy wykazać się kreatywnością i dostosować tę treść do naszego stylu przez to jest bardziej interesująca dla czytelników.
Nie wymagają wysokich statystyk – W przeciwieństwie do niektórych metod zarabiania, takich jak sprzedaż reklam banerowych, nie musisz mieć ogromnej widowni, aby dostać zlecenie na sponsorowane treści. Już od 2,500 tys. UU na miesiąc można myśleć o jakiś pieniądzach, może to nie będą duże kwoty, ale tak, da się.
Wady treści sponsorowanych
Ograniczona przestrzeń – istnieje wiele formatów treści sponsorowanych, jednak większość blogów będzie miała ograniczoną dla nich przestrzeń. Regularna zawartość bloga nie powinna być przytłaczana przez taki content, jak treści reklamowe.
Może stracić niektórych czytelników – Nawet jeśli nie publikujesz nadmiernej ilości opłaconych treści, niektórzy czytelnicy odejdą, widząc jakąkolwiek sponsorowaną recenzję. Z tego, co zauważyłem, jest to stosunkowo niewielki odsetek czytelników.
Mogą wymagać zbyt dużo czasu i zaangażowania – Chociaż recenzje sponsorowane mogą przynieść przyzwoitą sumę pieniędzy, potrzeba będzie sporo wysiłku na przygotowanie tych treści. Nie tylko będzie trzeba poświęcić trochę czasu na napisanie recenzji, ale również na samo korzystanie z produktu lub usługi. Zawsze, gdy wyceniasz napisanie recenzji, zastanów się, ile czasu będzie potrzeba, aby wypróbować produkt i uwzględnić to w cenie.
Wysoka konkurencja – Jeśli chcemy, aby reklamodawca zainteresował się naszą stroną, to musi ona być lepsza od konkurencji, a tej stale przybywa.
Jaką ustalić cenę za artykuł sponsorowany
Ustalając cenę za artykuł sponsorowany, warto się kierować głównie zdrowym rozsądkiem. Ja nie wiem, w jakim stopniu wasz blog jest komercyjny i jaki cel biznesowy wam przyświeca.
Mam za kilka wskazówek dla tych początkujących:
- Konkurencja jest widoczna ze swoimi ofertami i cenami, można wyciągnąć wnioski, ewentualnie średnią.
- Im ogólniejsza tematyka bloga tym docieramy do szerszej grupy odbiorców i nasza konkurencja jest przy tym większa. Co za tym idzie, jest walka ceną.
- Duża nisza z niewielką konkurencją, cenę teoretycznie można podnosić w górę.
- Badaj rynek reklamodawców z twojej branży. Jakie firmy mogą być zainteresowane, z jakiej półki cenowej produkty możesz pokazać.
- Dla kogo ustalasz ceny? Ceny dla artykułów seo są wyraźnie niższe od tych z wartością “content marketingową” ale jest ich więcej.
- Testuj, eksperymentuj z cenami. Ustal cenę na poziomie np. 200zł i obserwuj popyt. Jeśli będzie duże zainteresowanie to znak, że można podnieść cenę.
- Nie publikuj ceny na blogu. Taki zabieg zabija eksperymentowanie i zaniża zarobek od firm, które mają przewidziany większy budżet na współpracę.
- Nie oszukuj! Jeśli podajesz fałszywe statystyki, usuwasz wpisy sponsorowane, linki itp. to stracisz zaufanie firm w branży i agencji, które je obsługują.
Jak pozyskać artykuły sponsorowane?
Dodaj swoją stronę do kilku serwisów pośredników między wydawcami a reklamodawcami, popularniejsze to:
whitepress.pl, linkhouse.co, marketin9.com, reachablogger.pl